Mina alla olika sidor

fredag 15 mars 2013

Bok#1


Det här med en bokvän är SÅ ROLiGT!
Jag har precis kollat in Sofies blogg och sett att hon gjort ett videoinlägg om min bok jag skickade till henne. Riktigt så duktig är inte jag än, men det kan mycket väl hända att det blir ett videoinlägg nästa gång jag får en bok av henne. Känner dock att jag vill få skriva om det här så fort som möjligt, så att fixa igång med videon får vänta lite helt enkelt :) Men kolla in hennes sida, så får ni se vad hon säger om att vara bokvän. :)

Precis som jag redan skrivit så handlar bokvänner om att skicka böcker till varandra, ge ledtrådar, gissa, och sedan läsa och utvärdera böckerna. Jag har redan fått erfara att vänta på sin bok är helt sagolikt roligt! Jag fick reda på när det skickades till mig, och sedan har dagarna bara varit en enda stor spurt ner till postlådan för att kolla om den kommit. Eftersom jag varit klantig att tappa bort min postnyckeln har min Fästman fått erfara hur detta känns, då han varit den som hela tiden fått springa och kolla åt mig :)

I går kom den iallafall hem till mig, och det var med stor spänning jag öppnade paketet. Jag hade fått en ledtråd av Sofie som löd såhär:

"Här är några ledtrådar till din bok: Den handlar om stjärnor, både levande och döda. Boken innehåller även magisk mur med en gammal murvakt som är väldigt alert för sin ålder. Författaren är en man som har vunnit Hugopriset 2 ggr. Filmen är en av mina absoluta favoriter."

Det ringde lite klockor när jag läste det där, men jag kunde inte placera var jag kände igen allting. om det har varit en fantasyfilm så borde jag ha sett den tänkte jag. Jag och min fästman hade bara dagen innan pratat om att jag skulle vilja se filmen stardust igen, men att ingen av oss riktigt kom ihåg vad den handlade om. Han sa direkt att det kanske var den boken, och ja, det kändes lite rätt. Eftersom jag inte kom ihåg vad boken handlade om fick jag också, precis som sofie, gå in på google och söka efter handlingen. Då den överensstämmde rätt så bra med hennes ledtråd gissade jag mig till att det kunde vara den. Och titta - Det var det ju!


Jag har redan börjat läsa den, men jag tänker inte skriva så mycket om den än, det får bli ett annant inlägg. Men jag blev riktigt glad! Jag tycker man kan känna och se på en bok om den är bra, och den här boken bara osade av jättebrahet! Texten är perfekt stor och bilderna i är mystiska, precis som en bra fantasybok ska vara. Jag har läst 3 kapitel redan, och jag gissar det kommer bli många fler innan den här helgen är slut.

Kram / J

1 kommentar:

  1. Så himla roligt inlägg att läsa, kära du!!! "Den här boken bara osade av jättebrahet" - hur kan man bli annat än glad :D Vad lustigt att Erik anade att det var den här boken och att ni pratade om filmen bara någon dag innan! Jag som tyckte jag hade gett så hemlighetsfulla ledtrådar ;)

    Hur går det för dig? Har du blivit frisk och hunnit läsa ut den? Jag börjar komma in mer och mer i boken nu och den tar hela tiden nya vändningar som jag inte för mitt liv kunnat lista ut. Jättespännande! Tack så mycket <3

    SvaraRadera